10 zasad ochrony konsumentów w UE

10 zasad ochrony konsumentów w UE
codziennie odświeżane notowania walut w kursach Forex handel sygnałami sygnały inwestycyjne inwestycyjnymi przybrał na sile

Przedstawione poniżej zasady pochodzą z broszury wydanej przez Komisję Europejską i prezentują minimalny poziom ochrony zapewniony prawnie wszystkim mieszkańcom Unii Europejskiej.

  1. Zakupy według własnego uznania i w wybranym przez siebie miejscu – prawo unijne gwarantuje swobodę w wyborze miejsca i sposobu dokonywania zakupów. Bez obaw o cło czy dodatkowy podatek można dokonywać zakupów w innych krajach, z wyłączeniem produktów szkodliwych takich jak np. broń palna. Do konsumenta należy również wybór sposobu zamawiania produktów: przez Internet, telefon lub drogą pocztową.

  2. Jeśli artykuł jest wadliwy, zwróć go – ta zasada chroni konsumentów w sytuacjach, gdy zakupiony towar nie spełnia warunków umowy zawartej ze sprzedającym, czyli gdy zepsuje się niedługo po zakupie lub gdy otrzymany towar nie jest tym, który się nabyło. W takich sytuacjach konsument może żądać wymiany, naprawy lub ewentualnie zwrotu pieniędzy.

  3. Wysokie normy bezpieczeństwa żywności i innych towarów konsumpcyjnych – przepisy unijne regulują zasady żywności produkowanej przez rolników, jej przetwarzania i sprzedaży. Wszystkie inne towary również muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa. W przypadku wykrycia nieprawidłowości towar musi zostać wycofany z rynku.

  4. Dowiedz się co spożywasz – przepisy UE wymagają umieszczania etykiet zawierających dokładny spis substancji wykorzystanych przy produkcji, z wyszczególnieniem czynników mogących wywołać alergię. Konsumenci są również informowani z jakich regionów produkty pochodzą oraz czy są ekologiczne lub modyfikowane genetycznie.

  5. Warunki umów muszą być uczciwe dla konsumentów – nieuczciwe umowy są zabronione i konsument jest chroniony przed nadużyciami tego typu.

  6. Czasem konsumenci mogą zmienić zdanie – prawo unijne chroni konsumentów, którzy dokonują zakupów od domokrążców, zabroniona jest bowiem sprzedaż artykułów i usług nie zamówionych przez nabywcę i żądanie za nie zapłaty. W przypadku systemu sprzedaży wysyłkowej, internetowej lub telemarketingowej konsument może odstąpić od umowy w ciągu siedmiu dni bez podania przyczyny.

  7. Ułatwione porównywanie cen – supermarkety muszą podawać cenę jednostkową produktów, np. na kilogram lub litr, by nabywca mógł porównać ceny i dokonać korzystniejszego dla siebie zakupu.

  8. Konsument nie może być wprowadzany w błąd – reklamy dezinformujące lub wprowadzające klientów w błąd, np. takie o wygranej w loterii, są zabronione. Firmy prowadzące sprzedaż wysyłkową zobowiązane są podawania pełnych informacji temat swój oraz oferowanych przez siebie produktów.

  9. Ochrona podczas urlopu – prawo unijne chroni korzystających z biur podróży i organizatorów wyjazdów, którzy nie wywiązują się ze swych zobowiązań. Ponadto umożliwia wyjazdy ze swoimi zwierzętami, o ile posiadają one odpowiednie dokumenty od weterynarza.

  10. Pomoc w skutecznym rozstrzyganiu sporów transgranicznych – stworzono Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, której celem jest doradzanie obywatelom UE w zakresie ich praw konsumenckich oraz rozstrzyganie ewentualnych sporów.

sprawdź co to jest hft Sprawdź co nowego na naszych blogi finansowe blogach fiinasowych

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *