10 zasad ochrony konsumentów w UE

Przedstawione poniżej zasady pochodzą z broszury wydanej przez Komisję Europejską i prezentują minimalny poziom ochrony zapewniony prawnie wszystkim mieszkańcom Unii Europejskiej.

  1. Zakupy według własnego uznania i w wybranym przez siebie miejscu – prawo unijne gwarantuje swobodę w wyborze miejsca i sposobu dokonywania zakupów. Bez obaw o cło czy dodatkowy podatek można dokonywać zakupów w innych krajach, z wyłączeniem produktów szkodliwych takich jak np. broń palna. Do konsumenta należy również wybór sposobu zamawiania produktów: przez Internet, telefon lub drogą pocztową.

  2. Jeśli artykuł jest wadliwy, zwróć go – ta zasada chroni konsumentów w sytuacjach, gdy zakupiony towar nie spełnia warunków umowy zawartej ze sprzedającym, czyli gdy zepsuje się niedługo po zakupie lub gdy otrzymany towar nie jest tym, który się nabyło. W takich sytuacjach konsument może żądać wymiany, naprawy lub ewentualnie zwrotu pieniędzy.

  3. Wysokie normy bezpieczeństwa żywności i innych towarów konsumpcyjnych – przepisy unijne regulują zasady żywności produkowanej przez rolników, jej przetwarzania i sprzedaży. Wszystkie inne towary również muszą spełniać wymogi bezpieczeństwa. W przypadku wykrycia nieprawidłowości towar musi zostać wycofany z rynku.

  4. Dowiedz się co spożywasz – przepisy UE wymagają umieszczania etykiet zawierających dokładny spis substancji wykorzystanych przy produkcji, z wyszczególnieniem czynników mogących wywołać alergię. Konsumenci są również informowani z jakich regionów produkty pochodzą oraz czy są ekologiczne lub modyfikowane genetycznie.

  5. Warunki umów muszą być uczciwe dla konsumentów – nieuczciwe umowy są zabronione i konsument jest chroniony przed nadużyciami tego typu.

  6. Czasem konsumenci mogą zmienić zdanie – prawo unijne chroni konsumentów, którzy dokonują zakupów od domokrążców, zabroniona jest bowiem sprzedaż artykułów i usług nie zamówionych przez nabywcę i żądanie za nie zapłaty. W przypadku systemu sprzedaży wysyłkowej, internetowej lub telemarketingowej konsument może odstąpić od umowy w ciągu siedmiu dni bez podania przyczyny.

  7. Ułatwione porównywanie cen – supermarkety muszą podawać cenę jednostkową produktów, np. na kilogram lub litr, by nabywca mógł porównać ceny i dokonać korzystniejszego dla siebie zakupu.

  8. Konsument nie może być wprowadzany w błąd – reklamy dezinformujące lub wprowadzające klientów w błąd, np. takie o wygranej w loterii, są zabronione. Firmy prowadzące sprzedaż wysyłkową zobowiązane są podawania pełnych informacji temat swój oraz oferowanych przez siebie produktów.

  9. Ochrona podczas urlopu – prawo unijne chroni korzystających z biur podróży i organizatorów wyjazdów, którzy nie wywiązują się ze swych zobowiązań. Ponadto umożliwia wyjazdy ze swoimi zwierzętami, o ile posiadają one odpowiednie dokumenty od weterynarza.

  10. Pomoc w skutecznym rozstrzyganiu sporów transgranicznych – stworzono Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich, której celem jest doradzanie obywatelom UE w zakresie ich praw konsumenckich oraz rozstrzyganie ewentualnych sporów.

www.zabkowicki.powiat.pl
Finanse i ekonomia, Konsument współcześnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *