Jak nakłonić klienta do zakupów?

Merchandising polega na takim rozmieszczeniu i ekspozycji towarów i produktów reklamowych, by nakłonić do zakupów jak największą liczbę konsumentów. Obejmuje on odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni handlowej, właściwe rozmieszczenie asortymentu w sklepie i jego odpowiednią ekspozycję. Merchandising bazuje na zasadzie: „łatwo zauważalne, łatwe do wzięcia”.

  • towary należy rozmieścić w grupach asortymentowych, ponieważ klient przychodzi do sklepu w celu zaspokojenia określonych potrzeb

  • należy stosować tzw. cross merchandising, czyli ustawianie grup towarów obok siebie w sposób logicznie powiązany, np. gąbki do naczyń obok płynu do zmywania

  • im więcej jakiegoś towaru na półce, tym łatwiej klient go zauważa, jest to tzw. multifacing, czyli efekt obfitości

  • ważne są: porządek i czystość na półkach, czyli pełne półki, towary z widoczną ceną, ustawione etykietą do klienta

  • towary przynoszące największy zysk powinny zajmować jak najwięcej miejsca. Te produkty, tak samo jak nowości i promocje, powinny znajdować się na wysokości oczu kupującego

  • w sklepie znajdują się zarówno dobre, jak i złe strefy, np. klienci dużo uwagi zwracają na towary umieszczone przy kasach, a najmniej na te umieszczone w rogach sklepów

  • swoimi działaniami należy zachęcić do jak najdłuższego pozostania klienta w sklepie, bo wtedy zwiększa się szansa na to, że kupi on więcej

  • wykorzystanie bodźców zapachowych, słuchowych, dotykowych, wizualnych (oświetlenie, kolorystyka pomieszczenia)

  • odpowiednia ekspozycja cen, umieszczenie obok siebie produktów z różnych przedziałów cenowych

  • towary należy układać uwzględniając ich kształt, kolor i wielkość, jednakże należy unikać wymyślnych konstrukcji takich jak np. piramidki, gdyż to zniechęca klientów do zakupu.

Finanse i ekonomia, Konsument współcześnie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *