Konsumpcjonizm

Konsumpcjonizm

Konsumpcjonizm jest zjawiskiem szerszym niż konsumpcja, sprowadza się bowiem do nadmiernego przywiązania do zdobywania dóbr materialnych, których posiadanie nie jest uzasadnione potrzebami żadnego rzędu, a tłumaczone jest osobistym szczęściem.

Jako najbardziej widoczne przejawy konsumpcjonizmu wskazuje się: shopping i zakupoholizm. Można posunąć się do stwierdzenia, że typowy konsument żyje pod presją ciągłego pragnienia zdobywania nowych przedmiotów i coraz bardziej rozwiniętych form technologicznych.

I aby sprostać swoim wymaganiom rzuca się w wir pracy, biorąc udział w tzw. wyścigu szczurów. Posiadanie pewnych dóbr staje się wyznacznikiem pozycji społecznej, a to przyczynia się do jeszcze większej przepaści w społeczeństwie.

Niektórzy określają konsumpcjonizm jako nową, świecką religię, wskazując na jej wszechobecne elementy. Rolę bóstw spełniają wielkie i znane marki, które dostarczają rynkowi wszelkich akcesoriów i usług. Spoty reklamowe są niczym przypowieści, które przyczyniają się do poszerzania grona wyznawców. Celebryci, idole i trendsetterzy postrzegani są niczym kapłani. Galerie handlowe i wszelkie inne luksusowe miejsca zbytku są współczesnymi świątyniami.

Rytuały religijne sprowadzają się do robienia zakupów i uczestniczenia w różnego rodzaju eventach. Za pomocą wszelkich dostępnych mediów konsumenci są bombardowani historiami znanych ludzi, których życie można przyrównać do żywotów świętych.

www.jovanka.co.uk

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *